Flygel till Lackarebäcks Äldreboende (Klart 2016)

torsdag 3 mars 2016

C.Weidemann

Medlemmarna i Mölndal Rotaryklubb har skänkt en begagnad men mycket välljudande flygel till Lackarebäcks äldreboende. Flygeln invigdes den 27. februari 2016 med en konsert med musik av Bach, Schubert Chopin m.fl. Musiken framfördes av pianisterna Love Pettersson och Henrik Kilhamn. Konserten inledde också firandet av Rotaryklubbens 70-årsdag.

Foto CW

Pianisten Love Pettersson  berättade med sorg för Gunnar N, en av initiativtagarna till Klubbens kulturpris att Äldreboendets piano har tjänat ut, något som var synd eftersom de äldre gillar att lyssa. Att spela ett dåligt instrument  förtar pianistens spelglädje och kan plåga känsliga lyssnare.  Gunnar förmådde klubbens medlemmar att skramla ihop tillräckligt mycket pengar för att köpa flygeln. Det högtidliga formella överlämnandet av flygeln skedde när klubben firade 70 år. Den dagen inleddes med en konsert i äldreboendet.

Presidenten Anne överlämnade flygeln till äldreboendets föreståndare.

Pianisterna Love Pettersson och Henrik Kilhamn gav därefter en konsert med musil av Bach, Schumert, Chopin med flera.