Kulturstipendiat 2022

onsdag 1 juni 2022

Michael Odälv

STIFTELSEN MÖLNDAL ROTARYKLUBBS KULTURFOND delar årligen ut ett stipendium. För närvarande är stipendiet på 25 000 kr.

Stiftelsens ändamål ska, enligt stadgarna, vara ”att gynna de fria och sköna konsterna genom att årligen utdela ett eller flera stipendier till personer eller grupp av personer med Mölndalsanknytning. Stiftelsen bör gynna och uppmuntra företrädesvis yngre, lovande konstutövare”.

2022 års stipendium tilldelas dansaren Malin Kvist.

Foto: Shogo Hirata

Malin Kvist, född 1995, är född och uppvuxen i Mölndal och bor numera växelvis i Göteborg och Storbritannien. Hon har genomgått olika utbildningar inom nutida dans, hiphop och teater. Allt för att nå sitt mål inom dansteater. Malin har de senaste åren haft olika föreställningar i Sverige, bl a på Folkteatern i Göteborg. Hon siktar på att arbeta i ett danskompani som har nutida dans och fysisk teater som profil.

Stiftelsens motivering för att Malin ska tilldelas årets stipendium är ”Malin Kvist har en stor passion för nutida dans och imponerar med en bred kunskap inom olika dansstilar. Med stark scennärvaro och personligt uttryck möjliggör hon det mesta på dansscenen.

Stipendiet kommer att överlämnas den 4 juni 2022 kl 16.20 i Stadsparken i Mölndal i samband med Mölndalsdagarna. Konferencier är Per Andersson (som erhöll motsvarande stipendie 2003). I samband med utdelningen kommer Malin också att göra ett kort dansframträdande.

Ytterligare upplysningar lämnas av undertecknad, tel. 070-255 85 83. STIFTELSEN MÖLNDAL ROTARYKLUBBS KULTURFOND
Monica Utterdahl

Malin Kvist