President

fredag 1 juli 2022

Mikael Ström

Välkommen till Mölndal Rotaryklubb!

Jag heter Mikael Ström och har fått förtroendet att vara klubbens president under innevarande verksamhetsår (2022/2023). Ett spännande uppdrag som jag tagit på mig med glädje och respekt för uppgiften.Jag har varit med i Rotary sedan 2007 och har haft olika uppdrag såsom klubbmästare, sekreterare och arkivarie.

Mitt måtto kommer att vara ”Fred, frihet och gemenskap”

Mölndal Rotaryklubb är en anrik klubb, den första som bildades i Mölndal vilket var redan 1946! Vi har alltså funnits till i mer än 75 vår.

Klubben ser gärna nya medlemmar som vill delta i den mix av aktiviteter och nyttor som Rotary erbjuder.

Grunden i Rotary är att träffas och mingla på våra möten för att skapa kontakter, nätverka och utbyta erfarenheter. En av våra hörnstenar är de intressanta och unika föreläsningar som vi får ta del av. Vår programansvariga ser till att vi alltid har ett varierat och spännande program med en stimulerande blandning av lokala projekt, aktuella ämnen och globala utblickar.

För mig är det naturligt att alla i klubben ska känna att de fyller en funktion utöver själva närvaron vid våra möten. Många ingår redan i olika kommittéer och bidrar förtjänstfullt med sitt engagemang och arbetsinsats på olika sätt.

Vi har regelbundna möten i form av frukostmöten på fredagar. Vi samlas kl 07:15 vid Roy Restaurant Café & Bar i Mölndal för att mingla lite och därefter avnjuta en härlig hotellfrukost. Efter ett kort möte avslutas det hela med ett intressant föredrag som vår programansvariga ordnat (se kalendern). Ibland ersätter vi frukosten med lunchmöten på annat ställe och kompletterar med andra aktiviteter som vår klubbmästare anordnar. Exempel på sådana aktiviteter är kräftskivor, mareldspaddling, guidad tur vid Oscar II:s fort, vinprovning, galleribesök, företagsbesök och After Work.

Förutom våra möten och andra aktiviteter så driver även klubben sedan 2003 ett större och lyckosamt projekt avseende förbyggande tandvård för skolbarn i Rumänien. Dessutom delar klubben, via Stiftelsen Mölndal Rotaryklubbs kulturfond, årligen ut stipendium till personer eller grupp av personer med Mölndalsanknytning. Enligt stadgarna bör stiftelsen gynna och uppmuntra företrädesvis yngre lovande konstutövare.

Som framgår så är det mycket som händer och jag hälsar dig varmt välkommen att ta kontakt med oss och besöka oss.

Mikael Ström, President Mölndal Rotaryklubb, 2022/2023

Vår President