Vårt Dricksvatten

• Eric Sjöberg
  • Ulf Andersson

INSTÄLLT!

Detta seminarium är tyvärr inställt då föredragshållaren blivit sjuk!

Med anledning av Världsvattendagen den 22 mars ger distriktet ett seminarium om vårt dricksvatten. Professor Thomas Pettersson, Chalmers, kommer att guida oss genom vattnets väg, från Göta älv ända hem till din vattenkran. Han kommer också att berätta om stadens reningsverk och dess metoder för att få rent vatten, samt de risker som finns för att vattnets kvalitet försämras.

VÄLKOMMEN!

Professor Thomas Pettersson, Chalmers, leder projektet DRICKS som är ett samarbete mellan flera universitet och de svenska kommunerna. DRICKS är ett övergripande projekt som består av flera delprojekt där målet är bidra till ett säkert och hälsosamt dricksvatten. Inom DRICKS bedrivs forskning i hela systemet - från råvatten till tappkran.

Ett av stadens många vattentorn, Guldhedens södra Vattentorn. Guldhedens norra vattentorn, som inte behövdes längre, byggdes om till studentboende

Providing clean water, sanitation, and hygiene är ett av Rotarys sju fokusområden. Vi i Sverige är lyckligt lottade som har gott om vatten, saniteten är utbyggd och hygienen blir därmed en självklarhet. Men så är det inte i alla länder. Flera av våra klubbar arbetar, tillsammans med Rotary Doctors Sweden, för att förbättra möjligheten till rent vatten i Kenya.

Z

Rent vatten i Kenya har nu bidragit till utbyggnaden av 85 skyddade vattenkällor. Enkel metodik där man tillsammans med lokalbefolkningen restaurerar gamla vattenhål till vattenkällor med rent dricksvatten.

Registrering

Tidsfristen för registrering har passerat